* Miehen ja naisen avioliitto on vertauskuva Kristuksen ja morsiusseurakunnan välisestä suhteesta
* Tässä on Jeesuksen Kristuksen henkilökohtainen rakkauskirje morsiamelleen (miehille ja naisille)
* Jeesus ei katso ulkoiseen kauneuteen vaan morsiamen sydämen kauneuteen
* Jeesukselle kelpaa miehille tanssinut porttokin, jos hän on tehnyt parannuksen synneistään uskossa Jeesukseen Kristukseen
* Mikään ei voi korvata rakkautta, ei edes profetoinnin armolahja voi korvata rakkauden puutetta
* Laulujen laulut -kirjassa on palavaa rakkautta
* Kaunis kosinta on ovi avioliittoon
Raamattu on rakkaustarina
Jumala loi ihmiset sen takia, että Jumala saisi rakastaa lapsiaan sekä saisi aitoa, vapaasta tahdosta kumpuavaan vastarakkautta. Jumala janoaa rakkauden tunnetta. Jumalan toiminnan motiivit johtuvat perimmiltään halusta kokea rakkauden tunnetta.
Jumalan pelastussuunnitelma mukailee niitä vaiheita, miten juutalaisperinteen mukaan nuori mies ja nainen päätyvät avioliittoon. Miehen ja naisen välinen avioliitto kuvaa sitä ikuista liittoa, minkä Luoja solmii taivaaseen pelastuvien miesten ja naisten kanssa. Tästä asiasta on lisää artikkelissani Karitsan hääjuhlasta.
Ilm 19:4-9: "Kaksikymmentäneljä vanhinta ja ne neljä olentoa heittäytyivät kasvoilleen Jumalan eteen ja osoittivat kunnioitustaan hänelle, joka istuu valtaistuimella. He sanoivat: -- Aamen. Halleluja!
Ja valtaistuimelta kuului ääni: -- Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki te hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, pienet ja suuret!
Sitten kuulin äänen, joka oli kuin suuren kansanjoukon kohinaa, kuin suurten vesien pauhua ja voimakasta ukkosen jylinää. Se lausui: -- Halleluja! Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut kuninkuuden. Iloitkaamme ja riemuitkaamme, antakaamme hänelle kunnia! Nyt on tullut Karitsan häiden aika. Hänen morsiamensa on valmiina, hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku. Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja.
Enkeli sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaita ne, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle." Ja hän jatkoi: "Nämä ovat tosia Jumalan sanoja."
David Pawson on kauniisti sanonut, että Raamattu on itseasiassa rakkaustarina, joka kertoo siitä, kun Isä etsii pojalleen morsianta. Mike Beaumontin kirja 'Joka kodin raamattuopas' (2009) alkaa sanoilla: "Rakkauskirje Jumalalta ei luultavasti monella ole ensimmäinen asia, joka tulee Raamatusta mieleen. Yleensä ajatellaan, että Raamattu on sääntökirja, sarja moraalisia ohjeita tai muinaista historiaa, eli kaikkea muuta kuin rakkauskirje. Kuitenkin rakkauskirje on ehkä luonnehdinnoista osuvin. Se kertoo, mikä ihmiskunnassa meni pieleen, mitä kaikkea Jumala teki selvittääkseen sotkun, ja kuinka kaikki - kiitos Jumalan ihmiskuntaa kohtaan tunteman rakkauden - lopulta on päättyvä hyvin." Raamattu ei ole koneen käyttöohje vaan rakkauskirje ihmiselle, joka on tunteva persoona. Uskollisuus Taivaan Isän käskyille ei tule nappia painamalla vaan rakkaudesta, joka saa ihmisen ilolla tekemään Isänsä tahdon.
1. Joh. 5:3: "Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa."
Meidän on hyvin vaikea käsittää sitä rakkauden määrää, mitä Jumalalla on ollut lapsiaan kohtaan, kun Hän tuli maailmaan ihmisenä, nimellä Yeshua HaNotzri (Jeesus Nasaretilainen) ja teki jotain sellaista, joka toi eksyneet lapsensa Hänen luokseen takaisin, jotta he voisivat kokea keskenään aitoa, vapaasta tahdosta kumpuavaa rakkautta. Suunnitelma vaati sen, että Jeesus Nasaretilainen käveli vapaaehtoisesti ristille tietäen, miten kivuliaan kuoleman tulee kärsimään. Kun Jeesus Nasaretilainen riippui ristillä, Hän katsoi lapsiaan rakastavin katsein, koska tiesi, että tämä sovitustyö tuo niin monta lasta takaisin Hänen luokseen. Tämä palava rakkaus antoi sen voiman, että oli valmis antamaan tuskallisella tavalla oman henkensä lastensa puolesta.
David Pawson - Laulujen Laulu
Raamatussa on hyvin romanttinkinen kirja Laulujen Laulu, joka opettaa miehen ja naisen välisestä intohimoisesta rakkaudesta. David Pawson avaa tässä videossa, miten miehen ja naisen välinen rakkaus voi olla vertauskuva Krituksen ja seurakunnan välisestä suhteesta (Ef. 5:21-33). Laulujen laulun alussa jo kerrotaan, miten Sulhasen nimikin tihkuu parhainta öljyä, mikä viittaa Messiaaseen, Kristukseen, joka merkitsee suomeksi voideltua.
Laul.l. 1:3: "ihana on voiteittesi tuoksu! Sinun nimesikin tiukkuu parhainta öljyä, siksi neidot sinua rakastavat."
Jeesus Kristus kaipaa morsianta itselleen
Luojamme on Isä, Poika ja Pyhä Henki, mutta yksi Jumala. Maailma on luotu Jeesuksen Kristuksen eli Yeshua HaMaschiahin toimesta ja Häntä varten. Maailma luotiin, jotta Jeesus Kristus, Yeshua HaMashiach saisi mahdollisimman monta luomaansa ihmistä taivaaseen. Jeesus Kristus toivoo, että kaikki voisivat pelastua.
Kol. 1:12-18: "Kiittäkää iloiten Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan pyhille kuuluvan perintöosan valon valtakunnasta. Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, hänen, joka on meidän lunastuksemme, syntiemme anteeksianto. Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.
Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää kaiken koossa. Hän on myös ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta. Hän on alku. Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen."
Joh. 1:1-5, 14: "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa...
..Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta."
Raamattu kertoo viisaista morsiusneidoista (Matteus 25:1-13), jotka ottivat mukaan öljyastian lamppua varten, kun Ylkä saapuisi yllättäen paikalle. Viisas morsiusneito on koskematon ja puhdas, koska hänen kastepukunsa on Jeesuksen Kristuksen veri puhdistanut kokonaan kaikista tahroista ja synneistä. Viisaat morsiusneidot loistivat pyhää elämää sekä evankeliumin todistamista myöhään yölle asti ja pääsivät hääjuhlaan. Tyhmiltä morsiusneidoilta ei ollut ollenkaan mukana öljyä ja heidän lamppunsa ei palanut kirkkautta. He eivät viitsineet elää Jumalalle kuuliaista pyhää elämää loppuun asti ja jäivät oven ulkopuolelle.
Kun Jumalan luomistyö on saanut päätöksensä, Jumala luon uuden taivaan ja maan. Maapallolle laskeutuu taivaasta Uusi Jerusalem, joka on Jumalan asuinsija Hänen lastensa keskellä. Tämä kaupunki on kaunistettu kuin morsian, jossa asuu myös Jumalan morsiusseurakunta (miehet ja naiset).
Ilm. 21:2-3: "Näin,
kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota
juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta
varten. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi:
"Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan,
ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan,"
Rakkauskirje viisaille neitsyille, Jeesuksen tahrattomalle morsiamelle
Miehen ja naisen välinen avioliitto on vertauskuva siitä, mikä on Kristuksen ja morsiusseurakunnan välinen suhde (Ef. 5:21-33). Kristus rakasti maailmaan itseään uhraavalla rakkaudella ja sen takia uskoon tulleet lapset kunnioittavat Pelastajaansa. Samalla tavalla aviomiehen tulee rakastaa vaimoaan ja vaimon tulee kunnioittaa perheen päätä.
Jeesus Nasaretilaisen on antanut rakkauskirjeen morsiamelleen (jäljempänä). Jeesuksen morsiamella tarkoitetaan Jeesuksen Kristuksen morsiusseurakunnassa olevia miehiä ja naisia. Raamattu vertaa morsiusseurakuntaa myös viisaisiin neitsyisiin (morsiusneitoihin), joiden viisaus perustuu loppuun asti kestävään kuuliaisuuteen Ylkälle.
Ef. 5:32-33: "Tämä on suuri salaisuus; minä
tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta se
koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa
vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee
kunnioittaa miestään."
Jeesus Kristus rakastaa jumalallisella rakkaudella kaikkia niitä luomiaan ihmisiä, jotka ovat Hänelle kuuliaisia kutsuen heitä sen takia ystävikseen (Joh. 15:13-14, Hepr. 5:8-9). Hän rakastaa ystäviään sellaisella rakkauden palolla, jota voi verrata nuoren miehen rakkauteen kaunista morsiantaan kohtaan. Neitsyt Ester oli esikuva Kristuksen morsiamesta, mistä kertoo lisää artikkeli: 'Esteristä tuli uusi kuningatar Vastin tilalle'.
2. Kor. 11:2: "Vartioin teitä intohimoisesti Jumalan puolesta. Olenhan kihlannut teidät yhdelle ainoalle miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät hänen eteensä kuin puhtaan neitsyen."
Hoos. 2:19-20 (1933/38): "Ja minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni
vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella, kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva
Herran."
Jes. 62:3-5: "..ja sinä olet oleva kaunis kruunu Herran kädessä, kuninkaallinen seppele Jumalan huomassa. Ei sinun nimesi enää ole Hylätty eikä maasi nimi Hedelmätön, vaan sinun nimesi on oleva Rakastettuni ja maasi nimi Puolisoni, sillä Herra rakastaa sinua ja ottaa sinun maasi puolisokseen. Niin kuin nuorukainen ottaa neidon vaimokseen, niin sinun lapsesi ottavat sinut omakseen, niin kuin sulhanen iloitsee morsiamestaan, niin sinun Jumalasi iloitsee sinusta."
Ilm. 21:9-11: "..Hän sanoi: "Tule, minä
näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon." Henki
valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja
korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin,
Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. Se loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin
kallein jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis."
Jumala ei katso ihmisen ulkoiseen kauneuteen vaan sydämeen. Jumalalle nöyrä sydän on kauneutta. Jumala ei kaipaa romantiikkaa ollenkaan, vaan Hänelle rakkautta on lastensa kuuliaisuus ja uskollisuus. Jumalan rakkaus on kuin isän rakkaus lapsiaan kohtaan. Jumalalliseen rakkauteen (agape) ja lähimmäisen rakkauteen kuuluu mm. se, että toimii toisen hyväksi.
Sam. 16:7: "Mutta Herra sanoi Samuelille: "Älä
katso hänen kokoaan ja komeuttaan, sillä minä en
hänestä välitä. Herra ei katso kuten ihminen.
Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra näkee
sydämeen."
Luuk. 12:34: "Missä on aarteenne, siellä on myös sydämenne."
Sananl. 4:23: "Ennen muuta varjele sitä, mikä on sydämessäsi -- siellä on koko elämäsi lähde."
Matt. 11:28-30 (1933/38, Jeesus sanoo): "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
1. Piet. 5:5-7: "..Ja te kaikki:
pukeutukaa keskinäiseen nöyryyteen, sillä Jumala on ylpeitä vastaan,
mutta nöyrille hän antaa armon. Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, niin hän
ajan tullen korottaa teidät. Heittäkää kaikki
murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää
teistä huolen."
1. Joh. 5:2-3: "Siitä me tiedämme
rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa
ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan
rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä
ne ole raskaita noudattaa."
Raamatussa
on ihanne, että mies ottaa vaimokseen neitsyeen, johon ei ole mies
aiemmin koskenut. Raamattu kertoo neljästä kuusisiipisestä, 24
vanhimmasta ja 144000 messiaanisesta juutalaisesta (Ilm. 7:4-8), jotka
on ostettu esikoislahjaksi Kristusta varten. He eivät tee aviorikoksia
eivätkä valehtele. He ovat puhtaat kuin neitsyet. Heidän uskollisuutensa
Kristuksen käskyille on vanhurskautta, jonka Kristus saa
esikoislahjaksi. Tässä on Kristukselle esikoislahjaksi annettu morsian,
joka on kuin neitsyt.
Ilm. 14:1-5: "Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella,
ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta
ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä
ja hänen Isänsä nimi. Minä kuulin taivaasta äänen,
joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen
jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen
helinää ja harpunsoittajien laulua. Valtaistuimen
edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä
laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan
muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on
ostettu maan päältä. He eivät ole tahranneet
itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina
kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän
meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta
esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle. Valhetta
ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja
virheettömiä."
Jeesus Kristus oli juutalainen. Hän on Israelin Jumala, joka rakastaa palavasti omaa kansaansa. Pakanoille on tullut uuden liiton
aikana mahdollisuus liittyä Israelin kansaan (Room. 11:11-24, Ef.
2:14-21). Jumala rakastaa niitä lapsiaan, jotka ovat Hänelle uskollisia.
Se on sitä sisäistä nöyryyttä, jonka Jumala näkee kauneutena.
Sak. 8:2-3: "Näin
sanoo Herra Sebaot: -- Minä rakastan palavasti Siionia ja pidän lujasti
oman kaupunkini puolta. Näin sanoo Herra: -- Minä palaan takaisin
Siioniin ja asun Jerusalemissa. Silloin Jerusalemin nimenä on Uskollinen kaupunki ja Herran Sebaotin vuoren nimenä Pyhä vuori."
Sak. 9:16-17: "Tuona
päivänä Herra Jumala pelastaa kansansa, kokoaa omansa yhteen kuin
lammaslauman. He loistavat hänen maassaan kuin kruunussa sädehtivät
jalokivet. Kuinka kauniiksi tulee maa,
kuinka ihanaksi!
Maa tuottaa viljan ja viinin,
nuorukaiset ja neidot kukoistavat."
Daavid osoitti iloaan Herralle tanssimalla, mutta jumalaton arvosteli rakkauden osoitusta
Jumala oli valinnut Hänelle uskollisen Daavidin ruhtinaakseen ja siirtänyt pois syntiin langenneen Saulin. Kun kuningas Daavid toi Herran liitonarkun Jerusalemiin, niin Daavid iloitsi tanssien pellavakasukka päällään, joka on puhtaan valkoinen vaate, mitä käyttivät papit temppelissä (Hes. 44:17-18). Raamatun aikana hohtavan valkoinen pellavakangas oli byssos, joka oli tavallista silkkikangastakin kalliimpaa. Saulin tytär Miikal halveksui Daavidia, koska hänen mielestä oli epäsopivaa, että Daavid iloitsi tanssien. Jumalalle uskollinen Daavid iloitsi Herrassa vilpittömässä sydämessään. Miikal arvosteli Daavidia omavaltaisesti itse määrittämien moraalisääntöjen kautta, kuten tekevät fariseukset. Jumala rakasti Daavidia, mutta hylkäsi syntiin langenneen Saulin ja hänen sukunsa. Miikal jäi myös lapsettomaksi. Tämä kertomus opettaa, kenen rakkaus on vilpitöntä ja kuka rakastaa enemmän vain itseään.
2. Sam. 6:14-16, 20-23 (RK): "Sitten
hän karkeloi kaikin voimin Herran edessä pellavakasukkaan
vyöttäytyneenä. Näin Daavid ja koko Israelin heimo saattoivat Herran
liiton arkkua riemuhuudoin sofartorven pauhatessa. Kun Herran liiton
arkku tuli Daavidin kaupunkiin, Miikal, Saulin tytär, katseli ikkunasta.
Nähdessään kuningas Daavidin hyppivän ja karkeloivan Herran edessä hän
halveksi Daavidia sydämessään...
..Kun
Daavid sen jälkeen palasi tervehtimään perhettään, Miikal, Saulin
tytär, lähti Daavidia vastaan ja sanoi: ”Kuinka kunnioitettava Israelin
kuningas onkaan nyt ollut, kun on tänään paljastanut itsensä palvelijoidensa orjattarien silmien edessä niin kuin joku tyhjäntoimittaja voi paljastaa itsensä!”
Mutta
Daavid sanoi Miikalille: ”Herran edessä, joka on valinnut minut ohi
sinun isäsi ja koko hänen sukunsa asettaakseen minut Herran kansan,
Israelin, ruhtinaaksi – Herran edessä minä iloitsin. Tähän kaikkeen
olen halpaarvoinen ja omissa silmissäni olen vieläkin alhaisempi,
mutta ne orjattaret, joista sinä puhuit, tulevat kunnioittamaan minua.”
Eikä Miikal, Saulin tytär, saanut yhtään lasta koko elinaikanaan."
Raamatussa on Laulujen laulun -kirja, joka on
rakkausruno. Se on myös vertauskuva Jeesuksen ja Hänen morsiusseurakuntansa välisestä
rakkaustarinasta. Tässä jäljempänä olevassa runossa Jeesus Nasaretilainen kertoo myös vertauskuvin,
kuinka paljon Hän rakastaa niitä lapsiaan, jotka
rakastavat myös Häntä.
Rakkausruno on Ylkän syvä rakkauden tunnustus morsiusseurakunnalleen, miehille ja naisille. Varoitan
vakavasti fariseuksia häiritsemästä Ylkän perheen rakkautta
arvostelemalla rakkaudenosoituksia samalla tavalla, kuin Saulin tytär Miikal arvosteli kuningas Daavidin
iloista tanssia liitonarkun saapuessa Jerusalemiin (2. Sam. 6:14-23).
Laul.l. 2:7: "Minä vannotan teitä, Jerusalemin tytöt,
gasellien ja villipeurojen kautta:
älkää häiritkö rakkauttamme,
älkää häiritkö, ennen kuin itse haluamme herätä!"
Kristuksen morsiamena voi olla miehille tanssinut portto, joka on tehnyt parannuksen
Juudan Leijona, Jeesus Nasaretilainen kutsuu jopa haureellista tanssijaa morsiamekseen vertauskuvallisen musiikkivideon avulla rakkausrunossaan morsiamelleen. Runo kertoo siitä, millainen voi olla Kristuksen morsian. Juudan Leijona voi ottaa morsiamekseen parannuksen tehneen portton, kun hän pesee synnit pois
Jeesuksen Kristuksen sovintoveressä, jolloin hänen hääpukunsa on valkaistu täysin puhtaaksi. Parannuksen tehtyään portto on syntynyt ylhäältä uudestaan, jolloin hänestä on tullut puhdas.
Juudan Leijona pelasti morsiamensa |
Ilm. 5:5, 6, 9: "Mutta yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke. Juudan heimon leijona, Daavidin juuriverso, on saanut voiton!.. .. valtaistuimen ja neljän olennon edessä vanhinten keskellä seisoi karitsa. Se oli kuin teurastettu... ..sillä sinut on teurastettu, olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmisiä kaikista heimoista, kaikista kielistä, kansoista ja maista."
Hoosean vaimo oli esikuva Kristuksen morsiamesta. Hoosean vaimo oli ollut haureellinen jo naimisiin mennessä, mutta sen jälkeen vaimo vielä kerran karkasi muitten miesten luokse. Elämän ahdingot laittoivat vaimon katumaan tekoaan. Aviomies puhui haureelliselle vaimolleen suloisesti, joka palasi takaisin aviomiehensä luokse. Vaimo teki parannuksen, eikä enää tehnyt syntiä. Samalla tavalla morsian Israel, joka oli tehnyt haureutta epäjumala baalin kanssa, hylkää väärät jumalansa ja palaa takaisin Israelin Jumalan luokse.
Hoos. 2:16-18: "-- Katso! Minä suostuttelen hänet mukaani, vien hänet autiomaahan, puhun hänelle suloisesti. Siellä minä annan hänelle viinitarhoja, minä muutan Akorinlaakson toivon portiksi. Siellä hän vastaa kutsuuni kuin nuoruutensa päivinä, kuin silloin, kun hän lähti Egyptistä. Sinä päivänä -- näin puhuu Herra -- hän on sanova minulle: "Minun mieheni!" eikä hän enää sano: "Minun baalini!"
Hoos. 3:1-5: "Herra sanoi minulle: "Sinun tulee vielä rakastaa naista, jolla nyt on rakastaja ja joka rikkoo avion. Samoin minä, Herra, rakastan israelilaisia, vaikka he kääntyvät muiden jumalien puoleen ja rakastavat rypälekakkuja, joita tuovat uhrilahjoiksi.
Minä ostin naisen ja maksoin hänestä viisitoista hopeasekeliä ja puolitoista homer-mittaa ohria. Sanoin hänelle: "Sinun täytyy nyt kauan aikaa olla täällä ja odottaa. Varo, ettet ole uskoton ja mene muiden miesten mukaan. Kun tottelet minua, niin aikanaan minä tulen luoksesi." Samoin saavat israelilaiset olla kauan ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja kivipatsasta, ilman efodia ja jumalankuvia. Mutta lopulta he kääntyvät ja etsivät Herraa, Jumalaansa, ja kuningastaan Daavidia. Tulevina aikoina israelilaiset lähestyvät vavisten Herraa ja panevat toivonsa hänen hyvyyteensä."
Juudan Leijonalla pitää miehille tanssinutta porttoa puhtaana kuin neitsyttä ("Like A Virgin"), kun portto on tehnyt parannuksen ja saanut syntinsä anteeksi. Minkä Jumala puhdistaa, sitä ei saa enää sanoa saastaiseksi. Puhdistettu portto ei tule takaisin koskemattomaksi, mutta hän on sen jälkeen puhdas kuin neitsyt.
Apt. 10:15-16: "Silloin ääni puhui uudelleen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi." Tämä tapahtui kolmesti..."
Ilm 7:9-10, 13-14: "Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä: -- Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!..
..Yksi vanhimmista kysyi minulta: "Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?" Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: -- Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä."
Ef. 5:25-27 (1933/38): "Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton."
Jerikossa asui portto Rahab, joka tanssi toisille miehille. Hän sai kuulla Israelin Jumalan voimateista kansan vaeltaessa erämaassa luvattua maataan kohti (Joos. 2:8-13). Vaikka Rahab ei ollut juutalainen, hän alkoi uskomaan Israelin Jumalaan ja noudattamaan Israelin Jumalan tahtoa. Rahab jopa suojeli israelilaisia sotilaita maanmiehiään vastaan, mikä osoitti suurta uskoa. Jumala pelasti Rahabin ja hänen perheensä Jerikon tuhosta, jossa mahdollisesti kuoli kaikki ne miehet, jotka olivat olleet Rahabin kanssa, jolloin hänestä olisi tullut silloin kuin leski. Eloon jäänyt Rahab meni naimisiin israelilaisen tiedustelusotilaan Salman kanssa, joille syntyi poika. Rahabin mies Salma on mainittu jopa Jeesukseen Kristuksen sukuluettelossa (Matt. 1:5). Usko puhdisti portto Rahabin synneistä ja hänet oksastettiin Israelin kansan jäseneksi. Hän sai suuren kunnian tulla Jeesuksen suvun yhdeksi kantaäidiksi.
Hepr. 11:30-31: "Uskon voimasta sortuivat Jerikon muurit, kun niiden ympäri oli kuljettu seitsemän päivää. Koska portto Rahab uskoi, hän välttyi kuolemasta yhdessä niskoittelijoiden kanssa, sillä hän oli ottanut tiedustelijat ystävinä vastaan."
Jaak. 2:24-25: "Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä."
Jeesuksen rakkausrunossa on laulu, jonka esittää monen tuntema tanssiva nainen, joka on omassa elämässä tehnyt myös kaikenlaisia syntejä. Tämä on runollinen vertaus siitä, että synnissä elänyt tanssiva nainenkin voi saada hääpukunsa puhtaan valkoiseksi uskonsa tähden. Juudan Leijonalle, Jeesukselle Kristukselle kelpaa ennemmin nöyrtynyt ja parannuksen tehnyt portto kuin kirjaviisas fariseus, joka ei halua elää Jumalan Sanan mukaan.
Matt. 21:23, 31-32: "Kun Jeesus oli mennyt temppeliin ja opetti siellä, sinne tuli ylipappeja ja kansan vanhimpia... ..Jeesus sanoi: "Totisesti: portot ja publikaanit menevät Jumalan valtakuntaan ennemmin kuin te. Johannes avasi teille vanhurskauden tien, mutta te ette uskoneet häntä. Portot ja publikaanit sen sijaan uskoivat, ja vaikka te sen näitte, te ette jälkeenpäinkään tulleet katumukseen ettekä uskoneet häntä."
Ilm. 7:13-15: "Yksi vanhimmista kysyi minulta: "Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?" Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle:
-- Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen."
Jeesuksen Kristuksen suuresta armosta kertoo artikkeli: 'Jumala on armollinen'. Kun armon on saanut, älköön kukaan enää tehkö, koska silloin pitää Kristuksen sovintoverta halpana uhrina. Kukin parannuksen tehnyt on armahdettu kalliilla Golgatan sovintoverellä ja kukin eläköön sen jälkeen, kuten Jumala Sanassansa opettaa.
Joh. 8:3-5, 7-11: "Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: "Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?.. ..Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven." Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: "Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?" "Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä."
1. Piet. 1:14-19: "Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte. Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä."
Jesajan kirjassa kerrotaan Jumalan vaimosta Israelista, jonka Jumala hylkäsi hetkeksi aikaa, jotta vaimo oppisi luopumaan synneistään. Vaimo joutui hylätyn vaimon ja leskeyden häpeään. Lopulta Israelin Jumala suuressa rakkaudessa kutsui vaimonsa takaisin ja lupasi sille paljon jälkeläisiä. Tämä on esikuva siitä, miten Jumala lopun ajoilla hakee Israelin kansan muiden kansojen keskuudesta takaisin luvattuun maahansa. Puhdistettu jäännös alkaa kukoistamaan ja lisääntymään tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan aikana.
Jes. 54:1-10: "Riemuitse, hedelmätön, sinä joka et koskaan synnyttänyt! Huuda riemusta, iloitse, sinä joka et ole synnytyskipuja kokenut! Nyt sinulla, hylätyllä, on enemmän lapsia kuin konsanaan aviovaimolla, sanoo Herra. Tee telttasi sija suureksi, levitä säästelemättä kangasta asumustesi katoksi! Pidennä köydet, iske lujaan vaarnat! Sinä laajenet oikealle ja sinä leviät vasemmalle, sinun jälkeläisesi perivät muukalaisten maat ja asuttavat autioiksi jääneet kaupungit. Älä pelkää, ei sinua enää nöyryytetä, älä häpeile, et sinä jää häväistyksi. Nuoruutesi nöyryytyksen sinä saat unohtaa etkä enää ole muistava leskeytesi häpeää, sillä nyt sinun aviomiehesi on hän, joka sinut loi -- Herra Sebaot on hänen nimensä -- ja sinun lunastajasi on Israelin Pyhä -- häntä kutsutaan koko maanpiirin Jumalaksi. Nyt Herra kutsuu sinua, hylättyä vaimoa, joka on toivonsa menettänyt. -- Kuka voisi hylätä nuoruutensa vaimon, sanoo sinun Jumalasi. -- Hetkeksi minä sinut jätin, mutta suuressa rakkaudessani minä nyt haen sinut takaisin. Vain tuokioksi, vihani vimmassa, minä käänsin kasvoni sinusta pois, mutta minä armahdan sinua, minun uskollisuuteni on ikuinen, sanoo Herra, sinun lunastajasi. -- Minä vannon niin kuin Nooan päivinä. Silloin minä vannoin, etteivät Nooan ajan vedet enää koskaan tulvisi maan yli, ja nyt minä vannon, etten enää sinuun vihastu enkä sinua soimaa. Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi."
Jeesus Nasaretilaisen rakkauskirje morsiamelleen 29.5.2013:
Sinä olet kaunis morsian.
Minä olen rakkaus ja kaipaan sinua.
Minä olen niin kauan sinua odottanut.
Minä olen niin monta yötä valvonut ja unelmoinut sinusta.
Minä olen kärsinyt ikävästä ja itkenyt rakkauden kyyneliä.
Minä olen kattanut sinulle pöydän, meidän yhteiselle hääaterialle.
Minä olen rakentanut sinulle ihanan asuinsijan luokseni.
Minä olen nöyrä Ylkä ja vuodattanut vereni sinun hyväksesi.
Tämä on palavaa rakkautta, joka ei koskaan sammu meidän väliltä.
Tämä rakkaus täyttää sydämemme ikuisella onnella.
Se lämmittää meitä kuin kaunis takkatuli illan viiletessä.
Eternal Flame
Close your eyes, give me your hand, darling
Do you feel my heart beating
Do you understand
Do you feel the same
Am I only dreaming
Is this burning an eternal flame
I believe it's meant to be, darlin'
I watch you when you are sleeping
You belong with me
Do you feel the same
Am I only dreaming
Or is this burning an eternal flame
Say my name
Sun shines through the rain
A whole life so lonely
And then come and ease the pain
I don't want to lose this feeling, oh
Minä polvistun edessäsi.
Kaunis morsiameni, tuletko vaimokseni?
Kulta, annatko kätesi Minulle?
Anna kätesi,
niin pidän sinusta kiinni
ja kuljemme yhdessä läpi loppumattoman iäisyyden.
Kalliolle kukkulalle
Kalliolle, kukkulalle
rakennan minä majani.
Tule, tule tyttö nuori
jakamaan se mun kanssani.
Jollen minä sinua saa, niin
lähden täältä kauas pois,
muille maille vierahille,
etten sua nähdä vois.
Rakastan sinua.
Olet niin kaunis minulle.
Olet kulta-aarteeni.
Haluan sinut ystäväkseni.
Haluan pitää sinusta huolta.
Haluan antaa sinulle lahjoja.
Haluan antaa sinulle pysyvän onnen.
Kulta, tässä on käteni. Tuletko luokseni?
Like A Virgin
Gonna give you all my love, boy
My fear is fading fast
Been saving it all for you
'Cause only love can last
You're so fine and you're mine
Make me strong, yeah you make me bold
Oh your love thawed out
Yeah, your love thawed out
What was scared and cold
Minulla on ikävä sinua.
Vastaathan kyllä.
Minä rakastan sinua.
Minä Olen, Yeshua HaMashiach, Jeesus Kristus, Rakkaus, Ylkä, Hyvä Paimen, Juudan Leijona
Sak. 9:9: "Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa."
Matt. 21:5: " -- Sanokaa tytär Siionille: Katso, kuninkaasi tulee! Hän tulee luoksesi lempeänä, ratsastaen aasilla, työjuhdan varsalla."
Joh. 13:3-7, 12-15: "Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla. Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" Jeesus vastasi: "Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät... ..Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
Ef. 5:25-27: "Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä."
Matt. 13:44-45: "Taivasten valtakunta on kuin peltoon kätketty aarre. Kun mies löysi sen, hän peitti sen uudelleen maahan, ja sitten hän iloissaan myi kaiken minkä omisti ja osti sen pellon. "Taivasten valtakunta on myös tällainen. Kauppias etsi kauniita helmiä. Kun hän löysi yhden kallisarvoisen helmen, hän myi kaiken minkä omisti ja osti sen."
Jeesus Kristus toivoo morsianta, joka kulkee uskollisena Hänen rinnallaan
Laulujen laulu
Kuningas Salomo rentoutui niin, että lähti Jerusalemin kaupunkimaisemista maaseudulle paimentamaan muutamaa lammasta tuntemattomana. Siellä Salomo ja hänen rakkain vaimonsa tapasivat ja he rakastuivat toisiinsa. Kuninkaan lempivaimo oli kaunis ja mukava maalaistyttö. Laulujen laulu kertoo kuinka neito unelmoi sulhasestaan, jonka tapasi kedolla ja jota ei silloin tuntenut kuningas Salomoksi. Koska sulhasen tulo kesti, niin maalaistyttö kovasti pelkäsi, ettei sulhanen tulekaan. Aviopuolison odottaminen on raskasta, mutta silloin sitä vain rakastuu enemmän tulevaan puolisoonsa ja jälleentapaaminen on palavampi.
Laulujen laulu on myös esikuva morsiusseurakunnan rakkaudesta Kristukseen. Morsian rakastuu Ylkään, jota ei vielä voi nähdä. Odottajan aika käy pitkäksi. Maailma runtelee morsiamen jopa epätoivoista rakkautta (Laul.l. 5:1-8), mutta lopulta pari saa toisensa ja he elävä onnellisena läpi ikuisuuden. Iisakin ja Rebekan avioliitossa on samaa vertauskuvallisuutta. Kaunis ja koskematon Rebekka suostui Isakin vaimoksi näkemättä Isakia, koska uskoi Jumalan tahtoneen niin. Sen takia Rebekka palkittiin kalliilla lahjoilla. Psalmi 45 kuvaa myös kuninkaan häitä, joka voi sopia johonkin kuningas Daavidin häihin. Psalmi on myös esikuva siitä, kun Kristus saa morsiamen, Kuningasten Kuningas ottaa vallan maan päällä ja Uusi Jerusalem on Kristuksen palatsi.
3:1-2: Missä on hän, jota rakastan
Neito: "Yöllä, kun lepäsin vuoteellani, minä kaipasin häntä, jota rakastan. Etsin häntä, mutta en löytänyt.
Silloin päätin: minä lähden ulos, kierrän kaupungin kadut ja torit, etsin sieltä häntä, jota rakastan.
Minä lähdin etsimään, mutta en löytänyt. "
Ja sitten tuli se aika, että majesteettinen saattue saapui hakemaan morsianta (Laul.l. 3:7 eli 3 kertaa 7 eli 777). Maalaistytölle selvisi, että hänestä tulee kuningatar. Kuningas Salomo kantoi äidillensä kuulunutta kuningattaren kruunua, arvokkainta kruunua, jonka Salomo antoi lempivaimolleen. Tästä tuli Tuhkimo-tarina:
3: 6-11: Hän saapuu
Muut: "Mikä tuolta tulee? Mikä saapuu autiomaasta?
Se kohoaa kuin savupatsas, se tuoksuu mirhalta ja suitsukkeelta, outojen maiden ihojauheilta.
Katsokaa! Se on Salomon kantotuoli!
Sitä saattaa kuusikymmentä soturia, Israelin sotajoukon parhaimmisto, miekkamiehiä kaikki, sotimaan tottuneita. Jokaisella on kupeellaan miekka yön kauhuja vastaan.
Libanonin puista on tehty kuningas Salomon kantotuoli. Sen pylväät ovat hopeaa, sen selkänoja on kultaa ja patja purppuraa, sen seiniä kaunistaa rakkaus.
Tulkaa ulos, Jerusalemin tytöt! Katsokaa, Siionin tyttäret: tässä on kuningas Salomo! Hän kantaa kruunua, jonka äidiltään sai tänään, hääpäivänään, suurena ilonpäivänään!"
Salomonin lempivaimon iho oli ruskettunut. Muiden vaimojen iho oli vaalea. Ruskettunut iho oli sen ajan yhteiskunnassa merkki alempiarvoisesta ulkotyöläisestä. Salomon lempivaimo häpesi ihoaan (Laul.l. 1:5). Mutta Salomo asetti kuitenkin tämän vaimonsa parhaalle paikalle vierellensä (Laul.l. 6:8-10). Ja näin rakastava pari sai toisensa. Tämän parin Jumala oli luonut toisiaan varten ja he elivät onnellisena kuolemaansa asti. Salomo teki yhden laulun jokaiselle vaimolleen, mutta tämä lempivaimon laulu päätyi Raamattuun Laulujen lauluksi -kirjaksi.
4:1-3,7: Kaikki sinussa on kaunista
Mies: "Miten kaunis oletkaan, kalleimpani, miten kaunis on katseesi!
Kyyhkyjä ovat sinun silmäsi, hunnun verhoamat. Sinun hiuksesi ovat kuin mustien vuohien lauma, joka karkaa Gileadin rinteitä alas.
Sinun hampaasi hohtavat valkoisina kuin vastakerityt lampaat, vedestä nousseet. Ne ovat kuin karitsat kaksittain, ei yksikään ole pariaan vailla.
Sinun huulesi ovat kuin purppuranauha, suloinen on sinun suusi. Kauniisti, kuin granaattiomena, kaartuu otsasi hunnun alla..
..7 Rakkaani, kaikki sinussa on kaunista, sinä olet täydellinen!" (tämä on Laulujen laulun jae 4:7. Luku neljä symboloi Raamatussa luomista ja luku seitsemän täydellisyyttä.)
7:12-14: Neito: "Tule, rakkaani! Tule kanssani kedolle, tule hennapensaiden keskelle yöksi! Aamulla lähdemme viinitarhoihin katsomaan, joko viiniköynnös versoo ja nuput aukenevat, joko kukkii granaattiomenapuu. Siellä annan sinulle rakkauteni.
Lemmenmarjat levittävät tuoksuaan, kaikki herkut ovat tarjolla ovellamme, uudet ja vanhat. Rakkaani, sinulle ne olen säästänyt!"
Laulujen Laulu -kirjassa on mainittu useita Israelin luonnossa esiintyviä kasveja, jotka on hyvä tuntea, jotta ymmärtää kirjan runollisuutta, koska kasvit symboloivat eri asioita. Kasvit on esitelty tässä artikkelissa.
Myönteinen vastaus kosintaan on avioliittolupaus
Laulujen laulu 2:11-12: "Mies: Talvi on mennyt, sade on laannut, se on kaikonnut pois. Kukat nousevat maasta, laulun aika on tullut.."
On siis aika kosia:
"Minä rakastan sinua enemmän kuin,
mitä pystyt ymmärtämään tätä asiaa.
Kulta, tuletko vaimokseni?"
Tästä teemasta on lisää artikkelissa: 'Minä Olen Pelasta vastaa kyllä, kun kosit Häntä'.
Mikään ei voi korvata rakkautta
Paavali ymmärsi, että vaikka hänellä on profetoimisten armolahja, se ei voi korvata rakkauden puutetta. Profetoinnin vajavaisuus ei tarkoita, että Pyhästä Hengestä lähtenyt profetointi olisi erehtyväistä. Niin ei ole, koska Jumala ei erehdy. Mutta armolahjat eivät voi korvata rakkauden puutetta. Sen takia profetointi ja muut armolahjat ovat siinä suhteessa vajavaisia, ettei niistä saa korviketta rakkauden puutteeseen. Suurin on rakkaus, mitä ilman ei voi olla täydellistä uskoa.
1. Kor. 13:4-10, 13: "Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi. Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa... ..Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus."